piątek, 29 listopada 2013

Doubt, kłamca musi zginąć...


Doubt

Rodzaj : Manga
Autor : Yoshiki Tonogai
Tomów : 4
Kryminał, zagadka, tajemnica, horror

Kreska : 10/10
  *Pomysł na fabułę : 9/10
Wykorzystany potencjał fabuły : 4/10
Moja ocena : 5,5/10

Oto obiecywana już od dawna recenzja mangi. Zdecydowałam się na Doubt, czekałam tylko na zebranie przeze mnie całości, długo nie mogłam zakupić 4 tomu bo przegapiłam w empiku :<
Po zakończeniu serii Fullmetal Alchemist, wydawnictwo JPF postanowiło wydać Doubt, mangę posiadającą łącznie cztery tomy. Trochę przed premierą pierwszego tomu, znalazłam intro tej serii na YT. To właśnie ono popchnęło mnie do kupna Doubt'a. Dlatego pomyślałam, że lepiej jak wam po prostu tu go zamieszczę, zamiast nie potrzebnie zanudzać xD (proponuję założyć słuchawki i zgasić światło oglądając je) :



To intro pokazuje zasady internetowej gry "Rabbit Doubt", wokół której fabuła mangi się obraca. Kilku nastolatków gra w tę grę ze znajomymi których poznali właśnie przez nią (zazwyczaj tworzą się grupy, kilka królików, jeden wilk i gra się kilka rund)Postanawiają zorganizować spotkanie na real żeby poznać swoich towarzyszy. Spotykają się w umówionym miejscu i wspólnie - jak w wielu anime - wybierają się do klubu Karaoke. W przeciwieństwie jednak do innych anime, tu, kończy się ogłuszeniem i uśpieniem (CO! JAK ?! pigułka gwałtu?! pokażcie że nie tylko ja mam zryty mózg xD), jak się domyślacie (lub nie xD) zrobił to napastnik w króliczej masce. Główni bohaterowie *jest ich sześcioro* zostają przeniesieni do starego opuszczonego szpitala. Szybko odkrywają, że każdy posiada kod kreskowy na ciele, a drzwi są zamknięte.
Rzeczywistość zaczyna za bardzo przypominać grę *Rabbit Doubt*. Reguły są proste. Znaleźć "wilka", zanim pozabija pozostałych. Każdy podejrzewa każdego, bo przecież się nie znają i nie wiedzą czego się spodziewać po pozostałych. 


Czytając angielskie recenzję, komentarze na forach, tanuki oraz centrum mangi (taki proces zachodzi zanim zdecyduje się na kupno jakiejś mangi xD) byłam naprawdę zainteresowana tą mangą i nie mogłam doczekać się premiery. Nie znalazłam prawie żadnych niepozytywnych komentarzy a fabuła wydała mi się bardzo ciekawa i wciągająca. Po pierwszym tomie miałam wrażenie, że może jeszcze się rozkręci, pierwsze tomy o niczym nie sądzą, dopiero kolejne pokazują prawdziwy charakter mangi. Jak bardzo się pomyliłam T,T
Gdy fabuła jest kiepska nie boli nas, że nie przeczytamy mangi do końca czy jej nie zakupimy itp. ale jak fabuła zapowiada się naprawdę dobrze to zmarnowany potencjał boli nas bardziej niż stracone pieniądze!

To mogła być naprawdę świetna seria. Autor tego nie wykorzystał T,T
Oceniłam ją na 5,5 a nie 3 jak to miałam zrobić wcześniej z powodu czwartego tomu. Jestem typem kolekcjonera więc nawet jeśli nie podoba mi się manga a kupiłam pierwszy tom muszę zebrać całość. Czwarty tom przeczytałam jednym tchem. Gdyby każdy tom Doubt'a był na takim poziomie co czwarty nie wahałabym się z najwyższą możliwą oceną, ponieważ i kreska cieszy oko, i mroczny klimat starego szpitala się zgadza tylko ten zmarnowany potencjał fabuły! Ta manga mogła by być na poziomie Death note'a gdyby autor tak nie spieprzył sprawy. Nie było tak tragicznie, ale świadomość, że mogło być o wiele lepiej jest przytłaczająca, myślę, że kto przeczytał ten wie o co mi chodzi :)


Co do bohaterów. Są to trzy dziewczyny :
Mitsuki Hoyoma *krótkowłosa, wesoła, przestrzegająca praw koleżanka Yuu*,
Haruka Akechi *Bezpośrednia, szczera do bólu*
Rei Hazama  *skryta, nieśmiała, nie lubi tłumów*

oraz trzech chłopaków : 
Yuu Aikawa *kolega Mitsuki, uśmiechnięty*
Eiji Hoshi *wredny charakter, chodzący człowiek spina xD*
Hajime Komaba *student, inteligenty*


Nie można wiele powiedzieć o ich charakterach bo nie są one zbyt rozbudowane. Opisy te, są zrobione na podstawie pierwszego tomu, więcej nie mogę nic napisać nie spoilerując.
O kresce już wspomniałam wcześniej. Nie mogę się do niej doczepić bo jest na wysokim poziomie, nic w niej nie denerwuje a tła nie są ubogie.


Czy polecam tą mangę ? Po trzech pierwszych tomach powiedziałabym, że raczej nie, ale poczytać (jeśli nie oczekuje się nic wielkiego) zawsze można. Po czwartym tomie, mam ochotę kupić sequel Doubt'a : Judge, którego pierwszy tom ukazał się już w empiku. 

C. L Baskerville


7 komentarzy:

  1. Ja znowu co chwilę trafiam na negatywne opinie o tej mandze, ale mimo to seria i tak mnie nadal strasznie interesuje i ciągle zastanawiam się nad zakupem, pytam ludzi, czytam recenzję, wszyscy mi odradzają, ale i tak chciałabym na własnej skórze przekonać się, czy faktycznie to aż tak niewarta uwagi pozycja. xD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozytywne komentarze o tej mandze można było spotkać dosłownie wszedzie, póki jej nie wydano xD

      Usuń
  2. ja tam lubię tą mangę, to też zależy od gustu :)
    akurat przypadła mi tematyka i te krwawe króliczki ;)
    mam nawet plakat tej mangi w pokoju :D
    świetna recenzja <3 <3
    pozdrawiam cieplutko ;*
    ayuna-chan.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Manga to nie mój świat,ale zawsze podziwiam ludzi których ten cały świat wciąga:)
    Dziękuję za komentarz i odpowiadając na Twoje pytanie to wszystkie wiersze i wierszyki zamieszczone na moim blogu są mojego autorstwa .Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wiem o co ci chodzi. Doubt czegoś brakuje, ale gdy się przeczyta czwarty tom ma się ochotę na więcej. Po pierwszym tomiku byłam mile zafascynowana akcją jaka się działa w tej mandze. Wszystko było dla mnie przyjemnie, upiornie wykreowane a te małe króliczki, które symbolizowały głównych bohaterów wprost zawładnęły moim sercem.
    Nie wiem, może ogarnęła mnie głupota, może popełniłam błąd, ale kupiłam Judge i... Zapowiada się interesująco i tak samo makabrycznie( a może nawet bardziej) jak w Doubt. Tylko w małym szczególiku przypomina nieco Danganronpę :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie zastanawiałam się nad Judgem! (przez tom 4 doubta xD) Może kupię sobie od kogoś jak ztanieje :P

      Usuń
  5. Nigdy nie ciągnęło mnie do tego typu mang a nawet anime. Więc nawet przez myśl mi nie przszło aby ją zakupić... Powiem Ci, że mam podobny proces lukania na mange przed kupnem XD Wolę ogarnąć wszystkie recenzję/oceny (nawet te gorsze), żeby wiedzieć na co się rzucam... :)

    OdpowiedzUsuń